Program edukacyjny 2024/2025

Warsztaty kreatywne dla dzieci i młodzieży:

Kim jest artysta?
przedstawienie sylwetki artysty na przykładzie Józefa Rapackiego oraz warsztaty pejzażu. Dzieci na przykładzie twórczości Józefa Rapackiego namalują własny mazowiecki pejzaż.

Śladami Pawła Hulki-Laskowskiego, spacer po Żyrardowie.
Trasa spaceru opracowana na podstawie książki „Mój Żyrardów”. Przewodnik pokaże uczestnikom ważne dla pisarza miejsca w Żyrardowie, elementem wycieczki może być również zwiedzanie Gabinetu pisarza Pawła Hulki-Laskowskiego przy ul. Narutowicza. Oferta skierowana jest do różnych grup wiekowych.

Jaki znak Twój? Orzeł biały!
geneza i znaczenie polskich symboli narodowych: godła, flagi hymnu, i tworzenie kokard narodowych (szkoły) lub flag (przedszkola)

Żyrardowska pamiątka.
Stwórz własną przypinkę z naszego miasta. Dzieci po wprowadzeniu, które będzie dotyczyć historii i tradycji Żyrardowa, zaprojektują pamiątkowa przypinkę.

Tradycje Wielkanocne lub Bożonarodzeniowe.
Warsztaty przygotowane specjalnie pod wybrane święta. Dzieci odkryją tradycje świąteczne i wykonają własnoręcznie ozdoby świąteczne.

Dzień Matki i Ojca
Stwórz własny prezent dla mamy i taty. Dzieci będą mogły przygotować kartki oraz przypinki jako prezent dla rodziców.

Kartka wydzieranka,
Pocztówka w technice kolażu – historia pocztówki, Żyrardów na starej pocztówce i tworzenie własnej kartki pocztowej

Lekcje muzealne dla dzieci i młodzieży:

Król Muzejon – moja pierwsza wizyta w muzeum.
Dzieci odkryją co to jest muzeum, jakie ma zadania, kto w nim pracuje i czym się zajmuje.

Żyrardów w okresie II wojny i okupacji
Wybuch wojny, walki o Żyrardów i sytuacja mieszkańców Żyrardowa w trakcie okupacji. Prezentacja strojów i eksponatów z epoki

Rodzina Dittrichów i jej wpływ na rozwój Żyrardowa.
Geneza zakupu Fabryki Wyrobów lniany w Żyrardowie przez spółkę Hielle i Dittrich. Inwestycje Dittrichów w porównaniu z innymi miastami przemysłowymi na ziemiach polskich. Działalnośc społeczna i filantropijna rodziny Dittrichów.

Życie codzienne w dawnym Żyrardowie.
Przedstawienie codziennego dnia z życia rodziny robotniczej, w tym jak mieszkali, warunków pracy, obowiązków domowych itp. Rola najmłodszych członków rodziny w domu.

Żyrardowski Nowy Świat.
Historia jednego z pierwszych osiedli patronackich na świecie.

Sprawa Żyrardowska.
Rządy Boussaca w Żyrardowie w okresie między wojennym.

Strajk Szpularek.
Geneza, przebieg i konsekwencje pierwszego powszechnego strajku w Żyrardowie.

Czerwona architektura, czyli zabytki Żyrardowa.
Prezentacja zabytkowych budynków w osadzie fabrycznej, geneza ich powstania i funkcje.

Żołnierze Wyklęci. Walka o pamięć i cześć.
Prezentacje z wykorzystaniem multimediów przedstawiające wybrane najbardziej ikoniczne postacie pośród Niezłomnych: Mariana Bernaciaka ps. „Orlik”, Józefa Kurasia ps. „Ogień”, rtm. Witolda Pileckiego, gen. Augusta Emila Fieldorfa ps.„Nil”, mjr. Zygmunta Szendzielorza ps. „Łupaszka”, ppłk Łukasza Cieplińskiego ps.„Pług” i innych.

W drodze do niepodległości.
Lekcje przygotowane dla uczniów szkół średnich i podstawowych przedstawiające genezę i walkę o odzyskanie przez Polskę niepodległości. Tematy lekcji np. : pt. „Roman Dmowski i Józef Piłsudski – dwie wizje i drogi do niepodległości”, „Polacy na frontach I wojny światowej” , „1918 – przesłanki niepodległości”, „Kształtowanie się granic II Rzeczpospolitej”, „Wojna polskobolszewicka”.

Typy warszawskie Józefa Rapackiego
Twórczość malarza Józefa Rapackiego jako przyczynek do opowieści o świecie, którego już nie ma… Dzieci odkryją zawody i postacie, które można było codziennie spotkać na ulicy w XIX i XX w.

Historia NSZZ Solidarność w latach 1980 – 1989 r.
Geneza powstania i walka o prawa pracownicze w czasach PRL. Bohaterowie "Solidarności" : ks. Jerzy Popiełuszko, Anna Walentynowicz, Joanna i Andrzej Gniazdowie, Grzegorz Popielczyk i inni. „Solidarność” w Żyrardowie – początki, główne postacie, wydarzenia.

Znane postacie związane z Ziemią Żyrardowską:
Filip de Girard, Paweł Hulka – Laskowski, Józef Rapacki, Józef Chełmoński, Czesław Tański i inni.